MINDYOURATTITUDE

två rullar

Publicerad 2010-11-22 09:10:35 i Allmänt,

Igår såg jag två nya filmer. The Secret of Kells och The Dragon Hunters. Båda var animerade filmer. The secret of kells är en tecknad film, fast inte så mycket barnfilm alls. En ganska kantig men lekfull stil på hela filmen. Faktiskt helt underbar.


The Secret of Kells handlar om föräldralösa Brendan som bor i Kells med sin farbror abboten. Han är full av liv och intresserad av skrifter och bilder. Världen hotas av männen från norr (vikingarna) och hans farbror bygger en mur runt byn för att skydda dem. En dag kommer en man till byn som har med sig en bok, en bok som sägs vända mörkret till ljus, och att titta i boken är som att titta på himeln självt. Han måste nu hjälpa mannen att fullända boken.


Topp betyg får denna filmen av mig, helt underbar stil och klang på hela filmen rakt igenom, jag kan rekomendera er (som jag) som gillar fina och animerade filmer att se den. Gillar man inte stryn kan man lätt se den ändån för skönhetens skull!

The Secret of Kells trailer

 

The Dragon Hunters var fint animerad den också. Det är en 3D animering om två killar, Gwizdo och Lian-Chu, som tillsammans med sin hund liknande varelse, dräller runt som drak jägare och försöker tjäna lite pengar på det, men det går ju sådär bra för dem. En dag möter de en liten flicka som tar dem med sig tillbaka till sitt hem där hon bor med en släkting. Av honom får de ett uppdrag att döda den största draken av alla, en som äter upp världen. Gwizdo (den lille killen) är lite girig av sig och försöker lura flickans släkting på pengar, men

 

Som jag förstår det är karaktärerna och miljöerna från början från en serie som man valt att göra en film på. Filmen är fristående från serien, alltså, serien är typ som Räddnings Patrullen, ett äventyr i varje avnitt.

 

Jag gillade filmen, den var lite annorlunda, även om jag inte sett mycket av serien kändes det som om karaktärerna trädde fram bra och att originaliteten fanns där (kan man säga så? originalitet?). Soundtracket var också väldigt fångande så den här filmen lägger jag i mitt goda fack!

The Dragon Hunters trailer

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

lillacser

Hej! 20åring från södra Sverige.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela